Möbler
Utemöbler
Sängar
Mattor
Belysning
Möbelvård
Heminredning
Fynd
Köpvillkor

Köpvillkor

Köpvillkor

På Nordiskarum.se ska det vara enkelt och säkert att handla. Därför erbjuder vi 365 dagars öppet köp och fri frakt. Alla priser på vår hemsida är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning, samt eventuella skrivfel på hemsidan. Nordiska Rum förbehåller sig rätten att ändra på eventuella felaktigheter gällande pris och leveranstid i efterhand. På Nordiska Rum har vi som ambition att alltid förmedla produkternas utseende och egenskaper så verklighetstroget som möjligt. På grund av naturliga eller tekniska orsaker kan det finnas små skillnader i utseende eller mått mellan hemsidan och levererad produkt.

  1. Frakt

    1. Leverans
      Nordiskarum.se har fri frakt på allt oavsett orderstorlek. Hemleverans sker på vardagar (08:00-17:00) och tar vid normala omständigheter 2 - 8 arbetsdagar. Fraktbolaget tilldelar dig förslag på olika tidsintervall då du behöver vara hemma för att ta emot sändningen. Leveransen går endast till tomtgräns, d.v.s. ingen inbärning. Outlösta paket debiteras med en fraktavgift på 695:-. Bomkörningar efter överenskommen leveransdag debiteras med 359:-. Fraktbolaget kan hålla kvar en sändning på sin terminal i upp till 4 arbetsdagar, därefter tillkommer kostnad för lagerhyra. Vid mindre paket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta uthämtningsställe. Vill man göra en ändring på en sändning som redan skickats tillkommer det en avgift på 295:-. Kvällsleverans, inbärning, samt leverans utan kvittens/legitimationskontroll finns som tilläggstjänster, kontakta kundtjänst för prisuppgift.

    2. Returfrakt
      Om du av någon anledning vill utnyttja öppet köp så hjälper vi dig att boka returfrakten. Du kan enkelt boka din returfrakt här. Produkter för hemleverans kostar 395:-, produkter till utlämningsställe kostar 99:-.

    3. Leveranstid
      Leveranstiderna på hemsidan är endast preliminära beräkningar. Om den beräknade leveranstiden ändras så uppdaterar vi dig så fort som möjligt via telefon/mail. För att underlätta för dig som kund, samt för att minimera miljöpåverkan så försöker vi att samleverera din order i en leverans. Detta innebär att leveranstiden på din order bestäms av produkten vars leveranstid är längst. En order kan dellevereras när det är lämpligt eller vid kunds önskan. Vi kompenserar inte för leveransförseningar som står utanför Nordiska Rums kontroll.

    4. Expeditionsavgift
      Vi tar ut en expeditionsavgift vars storlek är beroende av de beställda varornas volym. Avgiften täcker kostnader för till exempel framplockning, emballering, lastning, leveranskontroll samt frakthandlingar och kvitton. Expeditionsavgiften är alltid förverkad när din order har gått till behandling.

  2. Betalning

    1. Faktura
      Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Nordiskarum.se överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

    2. Delbetalning
      Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
      Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,
      uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%. Allmänna villkor hittar du här. Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

      3 månader räntefritt: Uppläggningsavgift 95 kr, aviavgift 29kr.
      6 månader räntefritt: Uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29kr.
      12 månader räntefritt: Uppläggningsavgift 295 kr, aviavgift 29kr.
      24 månader (räntefritt): Uppläggningsavgift 495 kr, aviavgift 29kr.

    3. Kortbetalning (inga avgifter)
      Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder SveaWebPays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. Vi accepterar visakort och Mastercard.

    4. Trustly direktbetalning
      Med direktbanksbetalning skickas du vidare till din internetbank där du kan betala direkt. Vi samarbetar med alla större banker.

    5. Svea Konto
      När du betalar med Konto får du en avi varje månad tills det att hela beloppet är betalt. På månadsavin kan du se det lägsta beloppet du behöver betala, men du kan självklart alltid välja att betala ett högre belopp för att bli klar med din betalning snabbare. Administrationsavgift: 29:-. Ränta: 19,75%.

  3. Öppet köp/Ångerrätt

    Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt och 365 dagars öppet köp. Vid retur ska produkten vara i oförändrat skick och väl försluten i sitt originalemballage. Du har rätt att bryta förpackningen för att kontrollera produkten. För att utnyttja öppet köp så fyller du i vårt kontaktformulär på vår hemsida, detta hittar du genom att bläddra längst ner på startsidan och klicka in på "Kontakta oss". Det går även bra att skicka din returförfrågan i ett vanligt mail till [email protected]. Om Nordiska Rum bedömer att en värdeminskning har inträffat på returnerad vara genom avsaknad av originalemballage, egen emballering med bristfällig standard eller bruk av varan så kan kostnaderna för detta debiteras.

    1. Specialbeställning
      Öppet köp/ångerrätt gäller ej specialbeställningar där en möbel tillverkas på beställning. Vid en beställning av en sådan vara, blir du alltid informerad om vad som gäller via mail.

    2. Återbetalning
      När vi har mottagit en retur sker återbetalning med samma betalningsmetod som användes vid köpet. Återbetalningen syns vanligtvis på kontot inom 1-2 bankdagar.

    3. Ångerrätt
      Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, tar varan i fysisk besittning.

      Vill du utöva ångerrätten ska du till Nordiska möbler i broby AB skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post eller e-post). Du kan även använda Konsumentverkets standardblankett för ångerköp.

      Postadress
      Nordiska möbler i broby AB
      BOX 25
      289 03 Broby

      Telefonnummer kundtjänst
      08-519 77 100

      E-post kundtjänst
      [email protected]

      För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
  1. Reklamation och garanti

    Du som konsument har 3 års reklamationsrätt på alla varor du köper på Nordiska Rum. Detta innebär att produkten ska hålla i minst 3 år av normalt bruk utan att det uppstår fabrikationsfel. Ett fel som uppstått till följd av att man inte följt varans skötselråd kommer inte att godkännas som en reklamation. Vid avsaknad av skötselråd till produkten, vänligen kontakta kundtjänst.

    1. Reklamation
      Om du upptäcker något fel på varan ska du kontakta oss så fort som möjligt. En reklamation måste anmälas inom skälig tid efter det att felet har upptäckts eller borde ha upptäckts. Synliga fel ska rapporteras direkt till transportören vid leverans. Säkerställ att skador noteras av chaufför innan du signerar leveransen. För att reklamera en vara fyller du i vårt kontaktformulär på vår hemsida, detta hittar du genom att bläddra längst ner på startsidan och klicka in på "Kontakta oss". Det går även bra att skicka in din reklamation i ett vanligt mail till [email protected]. För att din reklamation ska kunna behandlas så fort som möjligt ber vi dig att ange så tydlig information om felet som möjligt, samt bilder så att man kan se felet. Glöm inte att ange dina kontaktuppgifter samt ordernummer.

      Vid eventuella tvister följer vi alltid allmänna reklamationsnämndens riktlinjer.

      Har du övriga frågor gällande villkor & lagar så kan du besöka konsumentverkets hemsida: konsumentverket.se.

      Nordiskarum.se anser sig ha rätten att ta tillbaka varor som ej betalas av kund.

    2. Garanti
      Alla varor som säljs av Nordiska Rum har minst 1 års garanti, om inget annat anges. Alla sängar har 10 års garanti som täcker ram- och fjäderbrott. Vid eventuella frågor kring garanti på en specifik produkt, vänligen kontakta kundtjänst.

  2. Sekretess, säkerhet & personuppgifter

    När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Nordiskarum.se kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss på Nordiskarum.se Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

    1. Cookies
      En cookie är en textfil som skickas ifrån en websida, t.ex. nordiskarum.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss mm. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.

    2. Force major
      I händelse av myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Nordiska Rums kontroll och som Nordiska Rum inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Nordiskarum rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Nordiska Rum ej skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Uppdaterat 2023-02-07 kl. 14:00